kino Mír v Opavě - rekonstrukce interiéru

projekt / 2017

realizace / 2018

 Koncept kina Mír ze 60. let 20.století byl cílen jako poněkud snovější, než jak jej vnímáme v dnešní optice. Jeho název, poplatný době svého vzniku však nebyl zpočátku jediným cíleným názvem. Zamýšlený VESmír totiž dal za příčinu vzniku ve své době nadčasové myšlence, a to konceptu kinosálu, jehož strop je opravdu tvořen nebem, složeným z několika významných souhvězdí, jako je Velká medvědice, Pegas, souhvězdí Býka, Střelec a další, která může divák před započetím či po skončení představení nad svou hlavou v přímém přenosu sledovat.

Z dnešního pohledu je samozřejmě technika a technologie, v kinosálu použitá již dávno překonána, avšak této silně autentické myšlence stojí za to jít naproti.

Koncept budoucího kina, jako celku, je proto postaven na originální myšlence kina "VESmír", avšak díky současným prostředkům technologickým i výrazovým si klademe za cíl ji podpořit, rozvinout a umocnit.

Do centra dění se dostává divák, který vstoupí zcela nenápadným a místním obyvatelům notoricky známým průčelím činžovního domu s neonovým nápisem nad svou hlavou do původního "Míru". Ihned je však návštěvník pohlcován atmosférou, do níž právě vkročil. Octne se v místě, které jej vítá, v zádveří, přecházejícím do hlavního foyer. Zde dojde ke zklidnění a rezignaci vnímání dění na ulici, naopak je návštěvník účasten jakéhosi mikroklimatu, symbolizujícího denní jas a nevšednost, vrcholícího převýšenou částí foyer, prosvětlenou denním světlem i umělým osvětlením levitujících koulí z opálového skla. K této denní atmosféře jsou přidruženy veškeré funkce služeb a zázemí pro klienty, tedy WC, šatny, pokladna, občerstvení (kavárna), stejně tak, jako posezení v centru či v intimních kójích u osvětlené "zdi slávy".

Z prosvětleného a jasného foyer se návštěvník dostane dvěmi rampovými "rukávy" po červeném koberci do kinosálu. Vstup a průchod těmito "rukávy" již návštěvníka zklidní a působením mírného dramatu připraví na zážitek z tajemna a na prožitek, který jej čeká po vstupu do sálu. Vedle hmatatelného poznání prostředí však jde také o pozitivní motivaci návštěvníka a o jeho uvedení do stavu očekávání, ať se jedná o představení, film či koncert.

Kinosál má pak ohromit evokováním pocitu nekonečného prostoru. Strop, tvořící hvězdné nebe, na základě reálných parametrů hvězdné oblohy přechází nevýrazným přechodem do stejnobarevných zdí a podlah. Z celku vystupují pouze šedá křesla. Hlediště, byť zcela přehledné a bezpečně osvětlené, je koncipováno jako noční krajina, bez použití barev. Cílené omezení saturace přibližuje vjem lidského zraku v šeru a ve tmě, kdy se přibližuje černobílému vidění. To také umocňuje vnímání barevného nasvětleného dění na jevišti.

Design celku je jakýmsi můstkem, který propojuje soudobou tvorbu s dobou vzniku původní stavby.